What’s up? Tweet zodat je ‘tweet!

Hoe ga je als organisatie om met twitter en andere social media? Er zijn organisaties die met een ‘social media beleid’ proberen control te krijgen over wat er via twitter verzonden wordt. Ook zijn er organisaties die er helemaal niet aan meedoen. “Dan kan er ook niets mis gaan.” Of nog erger “dat is iets voor een andere generatie”. U begrijpt dat bij deze organisaties verandering en/of verjonging hard nodig is!

 

Bovenstaande gedachtegang komt namelijk voort uit de institutionele manier van denken en de behoefte aan control. En control bij twitter werkt averechts. Door twitter niet te gebruiken of het te willen beheersen, ga je voorbij aan de open source gedachte erachter. In feite neem je de stakeholders die twitter actief gebruiken, dan ook niet helemaal serieus. Door het te ontkennen negeer je hun aanwezigheid. Je kunt twitter als een riool zien, waarin allerlei onzinnige dingen drijven. Of je ziet twitter als één van de spiegels van de maatschappij, waarvoor je als organisatie iedere dag bezig mag zijn. En een spiegel geeft niet altijd een gewenst beeld, maar het geeft je vaak waardevolle informatie.

 

Bestuurders en ook toezichthouders moeten bekend zijn met de kracht van twitter, maar ook met de valkuilen. Als je niet wilt zenden via twitter, gebruik het medium dan om signalen op te pikken, om feedback te krijgen, om de dynamiek in de samenleving te volgen en wees je bewust van de snelheid en de omvang. Niets doen is niet langer een optie!

 

In de boardroom mag twitter niet langer gezien worden als hype. Het is onbestaanbaar dat er nog bestuurders zijn die hun ogen sluiten voor dit fenomeen. De angst om er iets mee te doen en het te zien als een hype, heerst vooral bij ‘oudere, grijze’ bestuurders. Twitter is in hun ogen “iets van de volgende generatie”. Tja, en de generatiekloof, wie is er niet groot mee geworden?

 

Karin Doms in co-creatie met Isabelle van Goch